Powrót na górę
Program prowadzony jest nieprzerwanie od kwietnia 2006 roku. Poznanie zasad pierwszej pomocy to nie wszystko – na podjęcie działań ratujących życie przez świadków zdarzenia ogromny wpływ ma również ich postawa, pewność co do swoich umiejętności, a także obawy, które często im towarzyszą.
Program RUR polega na wprowadzeniu zajęć z podstawowych czynności ratujących życie powszechnie już w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Dzieci oswajają się z tak ważnymi zagadnieniami, kształtowane są właściwe nawyki – pierwsza pomoc staje się dla nich czymś naturalnym.
Do tej pory Programem objętych jest:26 893 nauczycieli z 12 160 szkół.
Stanowi to 91% wszystkich szkół podstawowych w Polsce.
Ponad 2 miliony dzieci uczy się podstaw pierwszej pomocy! Szkoły podstawowe przystąpiły do Programu dobrowolnie, a Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy przekazała im bezpłatnie ponad 65 000 fantomów do nauki resuscytacji, podręczniki, filmy i inne niezbędne materiały dydaktyczne. Oprócz tego zrealizowaliśmy szkolenia dla nauczycieli, aby pomóc im w przygotowaniu się do prowadzenia zajęć z dziećmi.
Fundacja WOŚP dba o ciągłość prowadzenia Programu – współpracując z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Ośrodkami Doskonalenia Nauczycieli. Cały czas prowadzimy szkolenia dla nauczycieli i przekazujemy potrzebne dla kontynuacji Programu materiały. Dzięki tej wspólnej inicjatywie ponad 2 000 000 dzieci zna zasady pierwszej pomocy! Dzięki Fundacji WOŚP w Polsce nauka resuscytacji krążeniowo-oddechowej jest powszechna, bezpłatna i dostępna dla wszystkich dzieci!
W żegocińskiej podstawówce od 2006 roku , czyli od poczatku programu prowadzi się szkolenia uczniów i pracowników każdego roku. W bieżacym roku szkolnym w tygodniu profilaktyki również przeszkoleni zostali uczniowie. Bardzo lubią tego typu zajęcia, bo wiedzą, że dzieki nim mogą pomóc sobie i innym.
17 kwietnia 2015r. w czasie spotkania wywiadowczego w Publicznej Szkole Podstawowej im. Świętej Kingi w Żegocinie odbył się wykład na temat „Cyberprzemoc” prowadzony przez starszego aspiranta Pana Piotra Jacewicza z Komisariatu Policji w Nowym Wiśniczu. Przekazał on rodzicom cenne wskazówki, jak należy czuwać nad tym, co w Internecie oglądają nasze dzieci, z kim się kontaktują, czym się interesują. Rodzice z zainteresowaniem oglądali prezentację, a potem zadawali pytanie i wzięli udział w dyskusji. Pani dyrektor na zakończenie prelekcji podziękowała panu policjantowi za całoroczną współpracę ze szkołą. Cyberprzemoc (ang. cyberbullying) to inaczej przemoc z użyciem nowych technologii. Do takich działań zalicza się m.in. wyzywanie, straszenie, poniżanie kogoś w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie komuś zdjęć lub filmów bez jego zgody, ich publikowanie i rozsyłanie lub podszywanie się pod kogoś w sieci. Cyberprzemoc może dotknąć wszystkich użytkowników Internetu, bez względu na wiek czy poziom umiejętności posługiwania się komputerem. Sprawcy cyberprzemocy mają wrażenie że są anonimowi, co pobudza i zachęca ich do działania. Akty cyberprzemocy mogą wyglądać niewinnie, potrafią jednak wyrządzać bardzo dużą krzywdę. Chociaż z perspektywy osoby dorosłej przynajmniej część działań tego typu jest co najwyżej irytująca, dla dziecka mogą być one osobistą tragedią. Wrzucony do sieci film dokumentujący np. niezdarne zachowanie dziecka, opatrzony komentarzami nieznajomych osób, eskalacja złośliwości wobec prób obrony, obawa, że wszyscy znajomi dziecka już film widzieli, nieudane próby usunięcia go z sieci, świadomość, że film jest oglądany przez kolejne osoby – wszystko to może rodzić u dziecka negatywne emocje, głęboką frustrację, poczucie bezradności, a w skrajnych przypadkach prowadzić nawet do prób samobójczych.
ZAŁOŻENIA I CELE PROGRAMU
Program ma otwierać pewien dłuższy proces pozytywnych zmian w związku z problemem alkoholowym i narkotykowym szkoły. Jego celem jest przede wszystkim przekształcenie nieprawidłowych przekonań normatywnych panujących wśród młodzieży, ma on również motywować do podejmowania osobistych postanowień o zaniechaniu danego działania oraz ukazywać sprzeczności między cenionymi wartościami a zachowaniami alkoholowymi. Zależy nam na pogłębieniu wiedzy młodych ludzi na temat realnych konsekwencji picia i używania innych środków zmieniających świadomość.
PROGRAM SKŁADA SIĘ Z TRZECH CZĘŚCI
Część I – PRAWDA – ma na celu uświadomić młodzieży konsekwencje picia alkoholu i korzystania z innych substancji psychoaktywnych, informuje o szczegółach i skutkach uzależnienia
Część II – MIŁOŚĆ – akcentuje wpływ środków zmieniających świadomość na relacje z innymi ludźmi.
Część III – WOLNOŚĆ – rozwija umiejętność odmawiania, asertywności, zachęca do postawy abstynenckiej i podejmowania osobistych postanowień.
METODY PROWADZENIA ZAJĘĆ
Metody aktywizujące takie jak: burza mózgów, drama, dialogowanie, wizualizacja. Każda z metod wpływa na aktywny udział młodzieży w programie i możliwość wysnuwania samodzielnych wniosków. Istotnym elementem programu jest świadectwo osoby uzależnionej i współuzależnionej, który likwiduje stereotypy i wykształca empatię.
WALORY PROGRAMU
Program jest wielostronnie sprawdzony, a jego dotychczasowe realizacje na terenie całego kraju były bardzo wysoko oceniane. Jest on zaakceptowany przez specjalistów Ministerstwa Zdrowia i Edukacji Narodowej jako dobra propozycja wychowawcza.
16 kwietnia 2015 r. uczniowie klas trzecich w naszej szkole pisali test kompetencji trzecioklasisty. Sprawdzian Trzecioklasisty OPERON to coroczna akcja Wydawnictwa Operon mająca na celu podsumowanie pierwszego etapu edukacji.
Dostarcza szkołom informacji o pracy uczniów w zakresie różnych kompetencji: czytania, pisania, wiedzy o języku, sprawności rachunkowej oraz praktycznych umiejętności w rozwiązywaniu zadań matematycznych.
Sprawdzian Trzecioklasisty 2015 - Co było na teście? Na sprawdzianie trzecioklasisty uczniowie musieli zmierzyć się z zadaniami z języka polskiego i matematyki. Trzecioklasiści musieli np. wpisać długości boków trójkąta, czy określić ilu zawodników pokonało określoną trasę. W teście trzecioklasisty pojawiło się również pytanie dotyczące szczepień (kiedy Tomek musi się wybrać do kontroli po szczepieniu). Nie zabrakło również pytań z geometrii i algebry. Co jeszcze było na sprawdzianie trzecioklasisty 2015? Które zadania były najtrudniejsze? To najlepiej wiedza uczniowie, którzy zmierzyli się z testem.