Powrót na górę
Dnia 26 kwietnia odbyła się uroczysta akademia z okazji obchodów Uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Była to pierwsza w Europie, a druga na świecie ustawa zasadnicza. Uczniowie z klas IV- VI wyjaśnili, dlaczego jest to tak ważny dzień dla Polski.
Na część artystyczną złożyła się recytacja wierszy patriotycznych wraz ze wzruszającym podkładem muzycznym. Uroczystość została uświetniona także przez chór szkolny.
Była to wyjątkowa lekcja patriotyzmu. Wszyscy słuchali z wielkim zainteresowaniem i skupieniem.
Dziękujemy recytatorom za ujawnienie swoich talentów, a nauczycielom odpowiedzialnym za przygotowanie uroczystości pod kierunkiem P. Bogdana Bielaka za zaangażowanie i wysoki poziom akademii.
Dzień 23 kwietnia, w którym urodzili się lub odeszli znani pisarze, został ustanowiony w 1996 roku przez UNESCO– Światowym Dniem Książki i Praw Autorskich. Z obchodami tego święta łączy się piękny kataloński zwyczaj obdarowywania najbliższych książkami i różami.
I właśnie z okazji Dnia Książki i Praw Autorskich uczniowie naszej szkoły przygotowali krótki program artystyczny, który został zaprezentowany 22 kwietnia 2024 r.
Wiersze recytowali uczniowie z klas:
- IV: Amelia Śmiłek, Natalia Wrona, Lena Drabik, Kamila Kępa,
- V A: Joanna Zbyrowska,
- V b: Rita Dziedzic i Natalia Matras
- VIII b Patrycja Dudzic i Nadia Warkocz.
Wiersze własnego autorstwa zaprezentowała Kornelia Siekacz. Piosenki o bibliotece i książkach zaśpiewał chór szkolny.
Laureaci Szkolnego Konkursu Pięknego Czytania: Kornelia Siekacz, Igor Jurczyk, Patrycja Dudzic i Łucja Jurczyk przeczytali zwycięskie fragmenty z wybranych przez nich książek. Uczniowie kl. III a, III b, IV, V b i VIII b zaprezentowali wybranych bohaterów literackich z lektur szkolnych.
Rośnie czas jaki młodzież spędza w sieci! Badania „Nastolatki 3.0” wskazują, że młodzi ludzie spędzają coraz więcej czasu online.
Obecne badanie wykazało, że jest to średnio 5 godzin i 36 minut dziennie.
W 2014 roku były to 3 godziny i 40 minut, a w roku 2020 - 4 godziny i 50 minut.
W badaniu zwrócono szczególną uwagę na obecność nastolatków w mediach społecznościowych i towarzyszące jej problemy społeczne.
16,2% nastolatków deklaruje, że nie jest w stanie wytrzymać bez mediów społecznościowych dłużej niż godzinę. Co czwarty badany (25,6%) zadeklarował trudności z myśleniem o czymś innym niż platformy społecznościowe.
Coraz młodsze dzieci spędzają czas przyklejone do tabletu, smartfona, komputera czy telewizora. Dokładniej: w Polsce ponad 40% maluchów do drugiego roku życia korzysta z urządzeń ekranowych. Możemy otwarcie mówić o pokoleniu „świecących dzieci” (od blasku monitorów odbijających się na ich twarzach)
Raport prezentuje także deklaracje rodziców badanych nastolatków, co pozwala na skonfrontowanie rzeczywistych praktyk nastolatków z przekonaniami czy wyobrażeniami ich rodziców. Badania wskazują, że rodzice często nie są świadomi z czym stykają się ich dzieci w Internecie.
Niemal 40% nastolatków doświadczyło wyzwisk w sieci, co czwarty (25%) deklaruje, że był ośmieszany i/lub poniżany. Jednocześnie niemal60% rodziców twierdzi, że ich dzieci nie doświadczyły przemocy online. Większość nastolatków deklaruje, że rodzice nie ustalają z nimi żadnych zasad korzystania z Internetu, a jednocześnie niemal 60% rodziców deklaruje, że takie zasady ustala.
Według wytycznych Amerykańskiej Akademii Pediatrii: (Podobne zalecenia ma Światowa Organizacja Zdrowia (WHO)
Negatywne skutki używania smartfonów:
Ludzie poniżej 20 r.ż.:
Europa: 30% – 50%
Chiny: 80% (smartfony w szkole są zakazane)
Korea Południowa: >90%
Gdzie szukać pomocy?
Przy Instytucie Psychologii Zdrowia PTP działa pierwszy w Polsce telefon zaufania dla osób cierpiących z powodu uzależnień behawioralnych, tj. uzależnienia od hazardu, internetu, seksu, zakupów, pracy czy jedzenia.
Infolinia 801889880 czynna codziennie od 17.00 do 22.00 https://uzaleznieniabehawioralne.pl/
Analiza ankiety „Bezpieczny internet” – klasy II-III-> zobacz
Analiza ankiety „Bezpieczny internet” – klasy 4-8-> zobacz
Mieczysław Jaskułowski - psycholog
25 kwietnia 2024 klasy 2a i 2b wspólnie z opiekunami odwiedziły piekarnie GS w Żegocinie. Zwiedziły każde pomieszczenie piekarni. Z wielkim zainteresowaniem przyglądały się pracy piekarza, poznały etapy powstawania pieczywa oraz produkty potrzebne do jego wypieku. Zobaczyły maszyny, które pomagają w pracy piekarzowi m.in. ogromne misy na ciasto, krajalnicę do krojenia chleba, ruchome regały na upieczony chleb itp.
Największe wrażenie wywarł na dzieciach piec do wypiekania i wielkie łopaty do wkładania pieczywa. Podczas zwiedzenia piekarni dzieci mogły skosztować pysznych pszennych paluchów. Wspaniała wycieczka była prawdziwą radością oraz okazją do poznania pracy piekarza i procesu wypieku pieczywa.
Szczególnie dziękujemy panu Jerzemu Adamczykowi za okazaną gościnność i bardzo miłą atmosferę.