Powrót na górę
-
W Publicznej Szkole Podstawowej im. Świętej Kingi w Żegocinie od lat istnieje Izba Pamięci Narodowej poświęcona wydarzeniom II wojny światowej i oddziałom partyzanckim walczącym na naszym terenie. 8 maja 2015 r. w 70 Rocznicę zakończenia wojny uczniowie wszystkich klas żegocińskiej podstawówki odbyli w Izbie Pamięci lekcje historii dotyczące przebiegu II wojny światowej oraz jej zakończenia.
Uczniowie z zainteresowaniem słuchali faktów historycznych oraz oglądali zgromadzone eksponaty. – Często odwiedzają nas goście, którzy interesują się tym okresem historii naszej gminy, wtedy udostępniamy im zbiory izby do oglądania, nasi uczniowie też korzystają z niej w czasie lekcji wychowawczych i lekcji historii – powiedziała dyr. szkoły.
Izbą Pamięci opiekuje się nauczycielka historii Pani Katarzyna Janiczek.
Program prowadzony jest nieprzerwanie od kwietnia 2006 roku. Poznanie zasad pierwszej pomocy to nie wszystko – na podjęcie działań ratujących życie przez świadków zdarzenia ogromny wpływ ma również ich postawa, pewność co do swoich umiejętności, a także obawy, które często im towarzyszą.
Program RUR polega na wprowadzeniu zajęć z podstawowych czynności ratujących życie powszechnie już w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Dzieci oswajają się z tak ważnymi zagadnieniami, kształtowane są właściwe nawyki – pierwsza pomoc staje się dla nich czymś naturalnym.
Do tej pory Programem objętych jest:26 893 nauczycieli z 12 160 szkół.
Stanowi to 91% wszystkich szkół podstawowych w Polsce.
Ponad 2 miliony dzieci uczy się podstaw pierwszej pomocy! Szkoły podstawowe przystąpiły do Programu dobrowolnie, a Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy przekazała im bezpłatnie ponad 65 000 fantomów do nauki resuscytacji, podręczniki, filmy i inne niezbędne materiały dydaktyczne. Oprócz tego zrealizowaliśmy szkolenia dla nauczycieli, aby pomóc im w przygotowaniu się do prowadzenia zajęć z dziećmi.
Fundacja WOŚP dba o ciągłość prowadzenia Programu – współpracując z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Ośrodkami Doskonalenia Nauczycieli. Cały czas prowadzimy szkolenia dla nauczycieli i przekazujemy potrzebne dla kontynuacji Programu materiały. Dzięki tej wspólnej inicjatywie ponad 2 000 000 dzieci zna zasady pierwszej pomocy! Dzięki Fundacji WOŚP w Polsce nauka resuscytacji krążeniowo-oddechowej jest powszechna, bezpłatna i dostępna dla wszystkich dzieci!
W żegocińskiej podstawówce od 2006 roku , czyli od poczatku programu prowadzi się szkolenia uczniów i pracowników każdego roku. W bieżacym roku szkolnym w tygodniu profilaktyki również przeszkoleni zostali uczniowie. Bardzo lubią tego typu zajęcia, bo wiedzą, że dzieki nim mogą pomóc sobie i innym.
„Konstytucja 3 maja uchwalona 3 maja 1791 roku ustawa regulująca ustrój prawny Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Powszechnie przyjmuje się, że Konstytucja 3 maja była pierwszą w Europie i drugą na świecie (po konstytucji amerykańskiej z 1787 r.) nowoczesną, spisaną konstytucją. Konstytucja 3 maja została ustanowiona ustawą rządową przyjętą tego dnia przez sejm. Została zaprojektowana w celu zlikwidowania obecnych od dawna wad opartego na wolnej elekcji i demokracji szlacheckiej systemu politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Konstytucja zmieniła ustrój państwa na monarchię dziedziczną, ograniczyła znacząco demokrację szlachecką, odbierając prawo głosu i decyzji w sprawach państwa szlachcie nieposiadającej ziemi, wprowadziła polityczne zrównanie mieszczan i szlachty oraz stawiała chłopów pod ochroną państwa, w ten sposób łagodząc najgorsze nadużycia pańszczyzny. Konstytucja formalnie zniosła liberum veto” – mówiła w swoim wystąpieniu Pani dyrektor w czasie uroczystej akademii poświęconej 224 Rocznicy Uchwalenia Konstytucji 3-go Maja. Właśnie w dniu 4 maja 2015r. w żegocińskiej podstawówce uczniowie klas IV – VI pod kierunkiem Pań: Marleny Surma – Bursztyn i Anny Maurer – Pasionek. Uczniowie przytoczyli fakty historyczne związane z uchwaleniem tej Wielkiej Konstytucji, recytowali wiersze, śpiewali pieśni patriotyczne. Wszyscy w skupieniu brali udział w akademii, a zakończono ją słowami: „Kochajmy Polskę Ojczyznę naszą, Ona jest naszą matką i mamy ją tylko jedną”.
ZAŁOŻENIA I CELE PROGRAMU
Program ma otwierać pewien dłuższy proces pozytywnych zmian w związku z problemem alkoholowym i narkotykowym szkoły. Jego celem jest przede wszystkim przekształcenie nieprawidłowych przekonań normatywnych panujących wśród młodzieży, ma on również motywować do podejmowania osobistych postanowień o zaniechaniu danego działania oraz ukazywać sprzeczności między cenionymi wartościami a zachowaniami alkoholowymi. Zależy nam na pogłębieniu wiedzy młodych ludzi na temat realnych konsekwencji picia i używania innych środków zmieniających świadomość.
PROGRAM SKŁADA SIĘ Z TRZECH CZĘŚCI
Część I – PRAWDA – ma na celu uświadomić młodzieży konsekwencje picia alkoholu i korzystania z innych substancji psychoaktywnych, informuje o szczegółach i skutkach uzależnienia
Część II – MIŁOŚĆ – akcentuje wpływ środków zmieniających świadomość na relacje z innymi ludźmi.
Część III – WOLNOŚĆ – rozwija umiejętność odmawiania, asertywności, zachęca do postawy abstynenckiej i podejmowania osobistych postanowień.
METODY PROWADZENIA ZAJĘĆ
Metody aktywizujące takie jak: burza mózgów, drama, dialogowanie, wizualizacja. Każda z metod wpływa na aktywny udział młodzieży w programie i możliwość wysnuwania samodzielnych wniosków. Istotnym elementem programu jest świadectwo osoby uzależnionej i współuzależnionej, który likwiduje stereotypy i wykształca empatię.
WALORY PROGRAMU
Program jest wielostronnie sprawdzony, a jego dotychczasowe realizacje na terenie całego kraju były bardzo wysoko oceniane. Jest on zaakceptowany przez specjalistów Ministerstwa Zdrowia i Edukacji Narodowej jako dobra propozycja wychowawcza.